בעיות שינה

המון אנשים מבקשים ממני לכתוב מה עושים עם הפרעות בשינה
ואני הכי אוהבת לעזור לכם עם ידע נגיש אבל במקרה הזה זה קצת בעייתי,
כי הסיבות לבעיות שינה מגוונות, והטיפול מאוד משתנה כמובן לפי השורש ומתחשב גם במצב הרגשי והנפשי
אני אתן אשפוך כאן קצת אור על הסיבות וכיווני הטיפול וכמובן שמוזמנים לפנות אלי לכל עניין אישי.

עם זאת, כמובן שצריך להתחשב בנסיבות החיצוניות שכולנו נמצאים בהן, מצב של פחד וחרדה מתמשך.
ארחיב על כך בסעיף החמישי.

אז כמו שאמרנו- מגוון סיבות לבעיות שינה :

1. דום נשימה
2. חסר במלטונין
3. חוסר איזון הורמונלי
4. חוסר איזון של מערכת עצבים
5. חרדות
6. תזונה לא נכונה
7. זיהום אור
8. זיהום רעש

דום נשימה
מצב נפוץ הרבה יותר משאנחנו מבינים. כאשר לא מגיע מספיק חמצן למוח על ידי הנשימה האדם יכול להתעורר גם עשרות ומאות פעמים בלילה. מצב כזה יכול להיגרם על ידי בעייה פסיולוגית במערכת הנשימה או במחיצות האף, או מנשימה לא נכונה.
ממש ממליצה ללמוד לנשום, יש כיום המון קורסים וסדנאות שונות של נשימה, ויש הרבה תרגילי נשימה שאפשר למצוא ברשת.
בנוסף, ניתן לקנות מגוון מכשירים המשפרים את הנשימה כאשר יש בעייה פיסית.

חסר במלטונין
מלטונין הוא הורמון משרה שינה, כאשר המערכת ההורמנלית יוצאת מאיזון זה משפיע גם על מלטונין. בנוסף, חסר במלטונין יכול להיגרם כאשר לא נחשפים לשמש מספיק זמן ביום יום. אז אנשים שעובדים במשרד מהבוקר ועד השקיעה ממליצה לצאת 3 פעמים לפחות ל- 10 דקות כל פעם להיחשף לשמש ישירה. בנוסף על הבוקר כל בוקר לחשוף את המצח לשמש.

חוסר איזון הורמונלי
בעולם שאנו חיים כיום המערכות של כולנו יצאו מאיזון. אנו חיים רחוק מהטבע אשר מאזן אותנו באופן טבעי, בתוך בתים עשויים בטון, רחוקים מהאדמה אשר מאזנת את המטען החשמלי של גופנו, רובנו נחשפים מעט מידי זמן במהלך היום לאור שמש טבעי, חלקנו מורחים קרמים אשר מונעים מהקרניים (גם הטובות לנו) מלחדור פנימה.

מה אפשר לעשות ?

• 20 דקות ביום ללכת יחפים על אדמה.
• להיחשף לשמש.
• לטפל במערכות הסטרס- מדיטציה, ספורט, טיפול רגשי, תזונה בסיסית נטולת ממריצים.
• תזונה מותאמת ומאזנת מערכת הורמונלית

חוסר איזון של מערכת עצבים
המערכת ההורמונלית, העצבית, ומערכת החיסון שלנו- 3 מערכות שעובדות בסנכרון אחת עם השנייה וכאשר אחת יוצאת מאיזון, יוצאות מאיזון גם השתיים האחרות, לכן במצב שכזה אנחנו נרצה לאזן את שלושת המערכות.
זה נושא מאוד גדול וקשה לסכם אותו בכמה שורות רק אניח כאן את השורה התחתונה והחשובה ביותר לדעתי- חוסר שינה פוגע במערכת החיסונית וגורם לנו להיות רגישים ופגיעים יותר לפתוגנים חיצוניים, לכן טיפול בבעיות השינה שלנו חשוב מאין כמותו !

חרדות
אני מאמינה שרובנו חיים כרגע באיזושהי רמה של חרדה תמידית במערכת. חרדה מעלה את הורמוני הסטרס, אדרנלין וקורטיזול, מוציא מאיזון את המערכת הסימפטטית והפרא-סימפטטית, ומשאיר אותנו במצב "היכון", אשר לא נותן למיינד שלנו להירגע לקראת השינה.
הטיפול במצב שכזה יהיה אינדווידואלי, וישתנה מאדם לאדם. הייתי רוצה לתת לכם כאן את המתכון לטיפול בחרדה אך כמובן שאין אחד כזה.

יש הרבה דברים שתומכים וככל הנראה שהטיפול יהיה מורכב מחלקם או כולם יחד:

• טיפול רגשי
• ספורט- שילוב של אירובי שמוציא אנרגיה, ואימוני כוח שבונים חוסן.
• תזונה בסיסית, הימנעות ממריצים, מזונות מעובדים, סוכרים ופחמימות ריקות. נרצה להשלים חסרים תזונתיים, ונעדיף לבחור בכיוונים של ירקות שורש, מזון צמחי, אנטי אוקסידנטים, ומרקים להשלמת מינרלים.
• צמחים מרגיעים
• תוספים אם יש צורך בהשלמת חסרים.

תזונה לא נכונה
התזונה של האדם המערבי מכילה המון חומרים מעוררים, אשר משבשים לנו את המערכת ההורמונלית ומערכת העצבים. חומרים ממריצים, משמרים, מייצבים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, ועוד המון חומרים סינטטים אשר נמצאים באוכל יוצרים מגוון של הפרעות פיסיות.
זו רשימה ארוכה מידי ומורכבת שאין לי איך לעבור עלייה במאמר אחד, מוזמנים לקורס בריאות בסיס שם אנחנו לומדים את כל מה שצריך בהקשר התזונתי.

זיהום אור
האור המלאכותי (האור בבית) משבש את המערכת ההורמונלית שלנו. האורות החזקים בבית בשעות הערב משדרות לגוף שלנו שעדיין יום והמערכת שלנו ממשיכה להפריש הורמוני יום. בכדי לאזן את זה כדאי לייצר "טקס שינה" תהליך אשר תומך בהירגעות ובכניסה לשינה, ובאופן מלאכותי לייצר שקיעה בבית ע"י עמעום האורות, כיבוי מסכים כשעתיים לפני השינה יעזור למערכת שלנו להירגע ולהיכנס למעבר לקראת הלילה. לגבי פלאפונים כדאי לבחור בבהירות מסך נמוכה, כך גם לגבי מסכי המחשב.
במחקרים נמצא קשר ישיר בין חשיפה לאור בספקטרום כחול (מסכים) לבין חסר במלטונין.

זיהום רעש
העולם שלנו רועש. גם במקומות היחסית שקטים ניתן לשמוע מכוניות עוברות… אך האנשים שגרים בערים הם הסובלים הגדולים כאן.
רוב האנשים אומרים על עצמם שהם "התרגלו לרעש", אך מחקרים מראים כי חשיפה לרעש של כביש משבש את מחזור השינה התקין.
להמליץ לכם לעבור לגור בכפר נראה לי מיותר אך כן אמליץ לכם לבדוק באובייקטיביות כמה רעש יש סביב ביתכם. בכל עיר יש איזורים רועשים יותר ופחות. וכדאי לבדוק כמה הדבר משפיע עליכם באופן אישי.

—————————

זה ככה על רגל אחת כי על כל נושא כאן אני יכולה לכתוב ספר.
ממליצה לכם לעבור על הרשימה ולנסות למזער נזקים בעצמיכם.

ולמצבים מורכבים- יש את קורס הבריאות הבסיסי שמתחיל שבוע הבא בזום, שם תקבלו המון מידע שיעשה לכן סדר.
או לחילופין מוזמנים אלי לפגישה ונעשה לכם סדר, נעבור יחד על רבדי החיים השונים, נאבחן ונוכל לאזן את המערכות באופן אינדווידואלי ומותאם אישית.